الجمعة، 24 أكتوبر 2008

رباعية غربة العاشق,,


آه يا جذر واجعني و مش طايله

بينا الزمن و اللي القلب شايله

اخرج, و ان تبان هقع أنا

يمكن أرتاح من ابن آدم و عمايله

,,,,,,,,,

يا ماضي ياللي انت كل الحاضر

ما انسى أصلي و ان كنت عليك قادر

ذكرياتي هي وطني,هي عشقي

و من يعشق وطنه قد اللي سافر

,,,,,,,,

يا صفحة و صورة ورا كل باب

يا عشرة الوحدة و رفقة العذاب

يا قلب جرحه حبيبه و رحل

أحنا ليه بنحب..ليه أحباب

,,,,,,,,,,,

و ان كان عليا لا كلام ولا لوم

و ان كان عاللي هفتكره,أهو بس يوم

يوم فرحت يوم ما ضعت, و رجعت أبكي

لو أنا دلوقتي ظالم كنت يوم مظلوم

,,,,,,,,,,,,,

قالوا من عشق لقى له وطن

قلت لأمتى غربتي هي السكن

داير ألف فين أرض الحبيب

قالوا من سكن حضنه..لم حزن

.........

هناك تعليقان (2):

vepoo يقول...

آه يا جذر واجعني و مش طايله
بينا الزمن و اللي القلب شايله
اخرج, و ان تبان هقع أنا
يمكن أرتاح من ابن آدم و عمايله
,,,,,,,,,

الله ..... ايه التعبير ده....
بينا الزمن واللي القلب شايله ...
هما كلهم حلوين .. بس دي جميلة بجد ...
عارفة ... مكنتش حاسس اني هقتنع بحد يكتب رباعيات بعد جاهين ... بس انتي احساسك وتعبيرك حلوين اوي بجد ....

dr_emzz يقول...

يا خبر,,الكلام ده كبير قوي عليا :)